JurnalSem. Powered by Blogger.

Monday 7 May 2012

Apakah maksud backlinks ?


Jika melihat dari penjelasan yang terdapat di Wikipedia , Backlinks adalah link masuk , inbound link,inlinks, dan link ke dalam . Dalam erti kata mudah ia merupakan link yang masuk ke dalam sesuatu blog ataupun website . Mengikut terminologi hubungan dasar pula , backlink adalah setiap link yang diterima oleh node web  ( iaitu halaman web , direktori website ataupun domain tingkat atas ) dari node lain .



Jika dilihat daripada penerangan lain pula , backlink merupakan sebuah script yang di susun berisi alamat sebuah laman web / blog . Backlink ni memainkan peranan yang penting di dalam Search Engine Optimization terutamanya untuk meningkatkan Page Ranking web kita . Apa itu Page Rank akan di terangkan oleh saya di dalam post yang seterusnya . Semakin banyak backlink yang diterima oleh blog kita maka semakin popularlah blog kita . Selain itu juga , backlink yang diterima oleh website atau blog kita dapat menjadi penanda aras terhadap reputasi web kita sendiri . Kalau ada website yang meletakkan hyperlink pada websitenya ke website kita , itu merupakan backlink untuk website kita .


Jika penerangan itu belum mencukupi , saya cuba member perumpamaan yang lebih mudah . Jaringan internet di dunia seringkali disebut sebagai “the web” atau dalam istilah lainnya adalah jaringan labah-labah . Jaringan labah-labah ini pula sudah tentulah terbentuk daripada benang-benang yang di buat oleh sang labah-labah itu sendiri . Maka apabila semakin besar dan juga semakin luas jaring ataupun sarang labah-labah itu , maka semakin besarlah juga peluang yang diperoleh sang labah-labah itu untuk memerangkap mangsa-mangsanya .
Gambaran itulah kita boleh cuba gunakan untuk memahami bagaimana system backlink ini berkerja . Kita boleh ibaratkan website kita sebagai jaring ataupun sarang labah-labah tersebut manakala backlink pula kita ibaratkan sebagai benang untuk membuat jaring labah-labah tadi . Jadi semakin banyak backlink yang kita peroleh maka semakin tinggi juga pagerank yang kita perolehi .

0 comments

Post a Comment